کد خبر 557091
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵

وزیر خارجه آمریکا پیش از انتشار گزارش دولت خود از وضعیت حقوق‌بشر در دیگر کشورها مدعی شد که این گزارش بر اساس هنجارهای بین‌المللی نوشته شده است.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با حضور در محل نشست خبری روزانه وزارتخانه متبوعه‌اش، در خصوص گزارشی که همکارانش از وضعیت حقوق‌بشر در دیگر کشورها نوشته‌اند، سخن گفت.

کری ابتدا به روش تهیه این گزارش پرداخت و مدعی شد که «این گزارش را بر اساس هنجارهای بین‌المللی، هنجارهایی که در بیشتر کشورها پذیرفته شده، نوشته‌ایم.»

وی ادامه داد: «در تهیه این گزارش قصد نداشته‌ایم، هنجارهای آمریکا را بر دیگران تحمیل کنیم؛ هر دولتی از جمله دولت ایالات‌متحده توانایی بهبود عملکرد حقوق‌بشری خود را دارد.»

جان کری در مدح حقوق‌بشر گفت: «کشورهایی که آزادی بیان را محدود می‌کنند، جلوی تنوع و پیشرفت اقتصادی خود را می‌گیرند؛ کشورهایی که جلوی آزادی‌های سیاسی را می‌گیرند هم اعتماد عمومی را از دست می‌دهند.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «حقوق‌بشر همیشه در دستور کار ما بوده و هست و هر مقامی که از اینجا به کشوری دیگر می رود، با خود اسامی اشخاصی را دارد که در خصوص آنها با مقامات آن کشور مذاکره کند.»

جان کری به کشورهای که نامشان در گزارش آمده اشاره کرد و گفت که در شرق آسیا، حقوق‌بشر زیر پا گذاشته می‌شود و در مصر، دولت باید بین مخالفان خشن و صلح‌آمیز، تفاوت قائل شوند.

وزیر خارجه آمریکا به یکی از کشورهای میزبان در سفرهای اخیر خود هم اشاره کرد و گفت که در این گزارش از کوبا هم خواسته شده که زندانیان سیاسی را آزاد کند.

کری به موفقیت‌های حقوق‌بشری دستگاه دیپلماسی کشورش هم پرداخت و گفت که در نتیجه تلاش‌های واشنگتن، ویتنام برای نخستین بار، ایجاد اتحادیه‌های صنفی را به رسمیت شناخت و آذربایجان هم در نتیجه همین تلاش‌ها، بسیاری از زندانیان سیاسی را در ماه‌های اخیر آزاد کرد.

جان کری گفت که بدترین نمونه‌های نقض حقوق‌بشر در خاورمیانه در حال انجام است و گفت که در این گزارش، آمریکا خواسته که عوامل نقض حقوق‌بشر در این 2 کشور، در برابر قانون پاسخگو باشند.

سخن که به سوریه رسید، جان کری معارضان و نمایندگان دولت سوریه را خطاب قرار داد و از آنها خواست از فرصت مذاکرات ژنو برای حل بحران این کشور استفاده کنند.

در ادامه جلسه «تام مالنوفسکی» معاون حقوق‌بشر، دموکراسی و حقوق‌ کارگران جان کری در جایگاه قرار گرفت.

مالنوفسکی در توضیح جزئیات گزارش و دستاوردهای اداره تحت مدیریتش گفت که آمریکا به مخالفان ونزوئلا برای ترغیب دولت به آزادی زندانیان کمک کرده است.

وی در ادامه گزارش کار خود گفت: «در مورد چین، از دولت می‌خواهیم که به حقوق روزنامه‌نگاران، وکلا و اقلیت‌های مذهبی احترام بگذارد.»

در گزارش حقوق‌بشری امسال آمریکا، از دولت ترکیه هم به خاطر سرکوب روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان انتقاد شده؛ مالنوفسکی ضمن اشاره به این مطلب و «نگرانی عمیق» آمریکا، گفت: «البته ما می‌دانیم که ترکیه با چالش‌های طاقت‌فرسایی روبرو است که بسیاری از آنها از بحران سوریه نشأت می‌گیرد.»

یکی از خبرنگاران پرسید که آیا توصیه‌های حقوق‌بشری آمریکا، به گوش سران اسرائیل که خانه‌های فلسطینیان را خراب می‌کنند هم می‌رسد؟

معاون کری پاسخ داد: «این مسائل را با همه کشورها، با دشمنانمان و با نزدیک‌ترین متحدانمان در میان می‌گذاریم و وزیر کری هم در ملاقات‌های متعدد، این مسائل را با سران اسرائیل مطرح کرده است.»

مالنوفسکی ادامه داد: «البته باید بر حق اسرائیل بر دفاع از خود تأکید شود؛ به شهروندان اسرائیل با راکت و چاقو حمله می‌شود که این حملات خود نقض حقوق‌بشر است ولی اسرائیل در دفاع از خود باید به گونه‌ای عمل کند که رفتارش با تعهدات حقوق‌بشری‌اش همخوانی داشته باشد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس